Martina Dvořáková
Martina Dvořáková se po absolvování studia v několika vzdělávacích institucích zaměřujících se na módu a oděvní návrhářství začala věnovat vlastní tvorbě. Mezi materiály, které ji oslovily a jimž ve své práci dlouhodobě vyhradila významné místo, patří modrotisk.
Poprvé jej využila v kolekci vytvořené v roce 2014 pro soutěž Arcolor, festival mladé módy. V souladu se současným trendem práci postavila na přírodních řemeslně zhotovených trvanlivých materiálech, mezi nimiž chtěla upozornit na výjimečnou, ale dnes již málo rozšířenou techniku modrotisku. Modely jsou určeny ženám, které se v globalizovaném světě snaží vyjádřit svou osobnost úctou ke kulturním hodnotám své země. Jednoduchý střih oděvu nepřidává na tíze jejich již tak složitému životu, ale vyjadřuje lehkost bytí. Je vhodný pro všechny typy postav, bez rozdílu. Modrotisk využitý v kolekci je zdoben tradičními vzory a zhotovila jej regionální dílna ve Strážnici, se kterou Martina navázala dlouhodobější spolupráci.
Nastavenou linii autorka sleduje i ve své následující tvorbě, v níž se již cíleně věnuje modrotisku. Pod značkou Made By Ordinary založenou v roce 2016 je věrná hodnotám tzv. slow fashion. Klade důraz na kvalitu a nadčasovost oděvů, ruční práci a originální materiál. Martina hledá krásu v obyčejném. Všímá si umění obyčejných lidí stojících za značkou návrháře. Pracuje s plátnem barveným pouze v indigu, které bylo tradičně užíváno jako všední materiál pro pracovní krojové zástěry. Dále využívá modrotisk s vlastním ručně malovaným minimalistickým vzorem, inspirují ji i tradiční motivy. Oděvy jednoduchých univerzálních střihů se dají v případě první dámské kolekce značky navzájem rozličně kombinovat a upravovat. Druhá kolekce (podzim/zima 2016) aktuálně inspirovaná pracovním oděvem využívá kromě modrotisku a indigem barvené látky i další materiály. Je určena ženám i mužům v unisex provedení některých modelů. Všední oděv je tak viděn z jiné perspektivy, kdy nad primární užitnou funkcí převážila funkce estetická, a výrobky získaly podobu luxusních autorských oděvů.
Ocenit lze zdařilé uchopení tvorby i nápadité provedení, jež slučuje aktuálnost s nadčasovými kulturními a estetickými hodnotami, lidský rozměr neopomíjeje.
Návrhářka se úspěšně prezentuje na českých i zahraničních přehlídkách módních designerů. K nim v roce 2016 zařadila pražský designSUPERMARKET, mezinárodní prodejní festival současného autorského designu, a v kategorii móda zde získala cenu Dolce vita za nejlepší produkt.
www.madebyordinary.com, www.facebook.com/madebyordinary, www.instagram.com/made_by_ordinary
Foto: Petr Lorenc